فرمت های آنالوگ و دیجیتال برای انتشار آثار موسیقی

فرمت های آنالوگ و دیجیتال برای انتشار موسیقی:
از زمان اولین نشر موسیقی به شکل تجاری تا به امروز، فرمت های مختلفی برای ارائه محصول در قالب آنالوگ و یا دیجیتال به وجود آمده که خریداران این آثار، با توجه به امکانات خود برای شنیدن موسیقی در خانه، اتومبیل و یا هر مکان دیگری، و یا با توجه به سلیقه شنیداری خود، فرمت مناسب را تهیه می کنند.


۱- آنالوگ:
- صفحه وینیل (Vinyl)
- نوار ربع اینچی (Reel-to-Reel Tape)
- نوار کاست (Cassete Tape)


۲- دیجیتال:
- نوار دیجیتال Digital Audio Tape or (DAT)
- دیسک فشرده یا سی دی Compact Disc or (CD)
- فایل های صوتی (wav, mp3, FLAC, Wv, and…)


اما هر یک از این فرمت ها می تواند به اشکال مختلفی تولید شده باشد. در این مقاله قصد دارم به معرفی کدهایی بپردازم که اطلاعات کافی برای آگاهی از نحوه تولید محصولات صوتی را به ما می‌دهند.


SPARS Code:
کد های اسپارز اولین بار در سال ۱۹۸۴ توسط کمپانی PolyGram معرفی شد که هدف از آن، اطلاع رسانی فرمت ضبط، میکس و مسترینگ آن محصول به خریدار بود. این کدها (XXX) که در آن از حرف A به معنی آنالوگ و D به معنی دیجیتال استفاده می شود، متشکل از سه بخش هستند:


بخش اول: معرف فرمت ضبط است. اگر ضبط بر روی نوار مغناطیسی انجام شده باشد از حرف A، و اگر بر روی نوار دیجیتال باشد از حرف D استفاده میکنند.


بخش دوم: معرف فرمت خروجی میکس است. اگر میکس بر روی نوار مغناطیسی ضبط شده باشد از حرف A، و اگر بر روی نوار دیجیتال ضبط شده باشد از حرف D استفاده می کنند.


بخش سوم: معرف فرمت خروجی نهایی است. اگر میکس برای پلتفرم آنالوگ، مسترینگ شده باشد از حرف A، و اگر برای پلتفرم دیجیتال، مسترینگ شده باشد از حرف D استفاده می کنند.


به طور معمول بر روی محصولات صوتی، یکی از این کدها رو مشاهده می کنیم:


AAA: محصولاتی که تولید آن از شروع ضبط تا پایان مسترینگ، روی نوار مغناطیسی انجام شده. بدیهی است که این کدینگ هیچگاه روی سی دی و محصولات دیجیتالی مشاهده نمی‌شود و مختص صفحه وینیل و یا نوار مغناطیسی می ‌باشد.


AAD: محصولاتی که تولید آن از شروع ضبط تا مرحله مسترینگ، روی نوار مغناطیسی انجام شده، ولی مسترینگ آن روی فرمت دیجیتال بوده است.

1984 - Grace Under Pressure (CD) - Rush

1986 - Master of Puppets (CD) - Metallica


ADD: محصولاتی که فقط ضبط آن روی نوار مغناطیسی بوده و مراحل بعدی آن تا پایان مسترینگ، روی فرمت دیجیتالی (نوار دیجیتال) انجام شده است.

1984 - The Unforgettable Fire (CD) - U2

1986 - Somewhere in Time (CD) - Iron Maiden

1989 - When Dream and Day Unite (CD) - Dream Theater


DAD: محصولاتی که مستقیما با فرمت دیجیتال ضبط شده اند، اما میکس نهایی آنها روی نوار ضبط شده و مجددابا فرمت دیجیتال مسترینگ شده اند.

1990 - Flood (CD)- They Might be Giants

1992 - Psalm 69 (CD)- Ministry


DDD: محصولاتی که تولید آن از شروع ضبط تا پایان مسترینگ، روی فرمت دیجیتال انجام شده باشد. 

1979 - Bop till You Drop (CD) - Ry Cooder (اولین آلبوم در دنیا که کاملا دیجیتال ضبط شد)

1981 - The Visitors (CD) - ABBA (اولین آلبوم تجاری در دنیا که روی سی دی چاپ شد)

1987 - Bad (CD) - Michael Jackson


* به طور مشخص، اشاره این حروف فقط به فرمتی است که استفاده می کنند و نه به ابزار و وسایلی که در مدت زمان انجام پروژه مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال، اگر در مرحله میکس از یک کنسول آنالوگ، به همراه پردازنده های آنالوگ صدا استفاده شود و در نهایت روی فرمت دیجیتال ثبت شود، این پروسه را دیجیتال می نامند. یا اگر تمام فرایند مسترینگ ما آنالوگ باشد و فرمت نهایی که روی آن ثبت می شود، دیجیتال باشد (سی دی یا فایل دیجیتالی و…) هم این یک پروسه دیجیتالی است.*



اما برخی کد های دیگر هم وجود دارند که کاربرد کمتری دارند از جمله:


DDA: محصولاتی که تولید آن از شروع ضبط تا پایان مسترینگ، روی نوار دیجیتال انجام شده، اما چون محصول نهایی روی فرمت آنالوگ منتشر شده، یکبار هم از دیجیتال به آنالوگ تغییر پلتفرم داده اند. )مثل صفحه وینیلی که از سورس دیجیتال تولید شده باشد)


ADA: محصولاتی که ضبط آنها روی نوار مغناطیسی انجام شده اما بعد از میکس، به نوار دیجیتال منتقل شده و مجددا به فرمت آنالوگ بازگشته اند. (مثلا برای سهولت در ادیت دیجیتال)
2013 - The End of New Beginnings (Cassette) - Hell Breaks


DD: محصولاتی که مستقیما روی دیجیتال ضبط شده (Direct to Digital) و هیچگونه میکسی روی آن انجام نشده است. (مثل محصولات لیبل DMP که یکی از اولین کمپانی های عرضه موسیقی دیجیتال است)


DDDD: محصولاتی که نه تنها مستقیما روی دیجیتال ضبط، میکس و مسترینگ شده، بلکه تمام متریال و سازها هم دیجیتال بوده اند.

 

(Haswell & HeckerBlackest Ever Black (Electroacoustic UPIC Recordings - 2007 


A/DDD: محصولاتی که قسمتی از ضبط آنها روی نوار مغناطیسی انجام شده و قسمتی روی دیجیتال، و میکس و مسترینگ آن هم دیجیتال انجام شده.

(1991 - Mötley Crüe - Decade of Decadence 81-91 (1991


متاسفانه امروزه با توجه به شیوع انتشار های آنلاین و فرمت های دیجیتال به شکل فایل، کمتر به این کدها و اطلاع رسانی به خریدار محصولات توجه می شود و خود خریداران هم کمتر به این موضوع اهمیت می دهند.